فتوشاپ 2023 و تکلیف ما با هوش مصنوعی‌اش
11 مرداد 1402

اگر فتوشاپ cc نگارش ۲۰۲۳ نسخه بتا را نصب کرده بودی متوجه می‌شدی که یک ضمیمه‌ای هم برای نصب برنامه هوش‌ مصنوعی ادوبی به نام Firefly نگارش بتا داشت که با کلک‌هایی می‌شد نصب هم بکنی. فایرفلای یعنی کرم شب‌تاب! و کرم شب‌تاب را که به نگارش ۲۰۲۳ می‌افزودی برخی از خصیصه‌ها و امکان‌ها هوش مصنوعی سایت ادوبی را برایت فعال می‌کرد. فارغ از این که این هوش مصنوعی را نصب کرده یا نکرده باشی می‌خواهم برایت بگویم که در نگارش کامل فتوشاپ ۲۰۲۳ چه اتفاق‌هایی افتاده است.

۱. فعال نمی‌شه تا پولش رو بدی!

فایرفلای که که در نسخه‌‌ی بتا و نسخه‌های قبلی فعال بود در نگارش ۲۰۲۳ دیگه کار نمی‌کنه! علتش هم این که سواری مفت تمام شد!! جریان اینه که ادوبی شرکت خیریه نیست. هر چیزی که درست می‌کنه و هر کاری که می‌کنه باید به ازایش پول در بیاره! اگر می‌بینید که ما از فتوشاپش بدون پول استفاده می‌کنیم، برای اینه که فتوشاپ ما کرک شده است. فتوشاپ برنامه‌ای است که باید ماه به ماه برای کرایه آن پول بدهید چیزی  دست‌کم در حدود ۲۱ دلار در ماه که با دلار وحشتناک امروز دیار گل‌وبلبل، می‌شه حول و حوش ده میلیون و پانصد هزار تومان! کرایه سالانه‌اش البته ارزانتر است اما باید پول ۱۲ ماه را همین الان بدی. تموم شد! پس خرید بی خرید! فلوس ماکو!

۲. نمیشه پول داد و تحریم دولت آمریکا و خود ادوبی مانعه!
حالا فرض کن پسر یا دختر حاجی باشی و پرداخت این پول رو قبول کنی! آن وقت تازه با تحریم خود ادوبی طرفی! اصلا برایشان مهم نیست که داری پول می‌دی! تا بفهمند ایرانی هستی کات! پولت را هم می‌خورند و تمام. اگر آی پی ایران را هم دور بزنی مشکلات وحشتناک دیگری برایت پیش می‌آید که به مرور افتضاحش گریبان‌گیر خواهد شد.

۳. خود فایرفلای رو هم باید کرایه کنی!

حالا اگر فتوشاپ را خریدی و آی‌پی ایران را هم دور زدی تا ادوبی متوجه نشه که ایرانی هست، می‌رسیم به ذکر جمیل خود فایرفلای! هوش مصنوعی را الان دیگه می‌تونی بخری! اما این هم هزینه داره. فعلا می‌گن که ماهی ۲ دلار به صورت‌حسابت افزوده خواهد شد که میشه ماهی صدهزارتومان ناقابل! نکته اینه که این قیمت اصلا ثابت نیست و ممکنه فردا کم و زیاد بشه!‌ بعدش هم از هوش مصنوعی زیاد نباید کار بکشی!‌ چون که حجم مخصوص و محدودی از کارهایت را می‌توانی بیندازی گردنش! یعنی حجمی باهات حساب می‌کنند.

 ۴. استفاده و خرید جداگانه ناممکنه!

هوش مصنوعی ادوبی را نمی‌تونی جداگانه سفارش بدهی. باید اول فتوشاپ را بخری و بعد فایرفلای را چون فایرفلای برای خدمت به برنامه‌های ادوبی درست شده و قرار نیست به دیگران هم سرویس بده!‌ بنابراین فکر این که فقط فایرفلای را بدون ادوبی کرایه کنی را با خیال راحت از سرت به در کن!

۵. نمیشه به طور محلی ازش استفاده کنی!

فایرفلای برای کار کردن به یک دیتابیس عظیم تصویر متشکل از میلیون‌های تصویر و یک موتور محاسباتی غول‌آسا نیاز داره. این مصالح روی یک سایت عظیم قرار گرفته که به تمام دنیا خدمات میده! بنابراین هرگز فکر نکن که میشه فایرفلای را هم مثل فتوشاپ هپلی و اسیر کرد و به کامپیوتر شخصی آورد و در اسارت ازش کار کشید. هیچ جور کرکی در کار نیست چون اصلا کرک این‌جا معنی نداره! چی رو می‌خوان کرک کنن؟

نتیجه نهایی این که باید یاد بگیری تا اطلاع ثانوی که ادوبی یک نمه کمتر سخت بگیره و آدم بشه و بهای ارز هم در دیار فخیمه  حسابی پایین بیاد تا آدم دلش بیاد که برای این جور چیزمیزا باید پول هم داد، از خیر هوش مصنوعی ادوبی قشنگ بگذری و عطایش را به لقایش ببخشی!

از تمام وقتی که گذاشتی تا از تعلیم‌های معلم‌های اینترنتی و اینستاگرامی و تلگرامی و واتس‌آپی و تیک‌تاکی ایرانی — که آن‌ها هم دستشان به هیچی بند نبود و الان که دیگه از فایرفلای نمیشه استفاده کرد، کاملا سکوت فرموده‌اند — هم صرف‌نظر کن و به خودت سخت نگیر! و این دوستان را ناله و نفرین هم نکن چون که کار اکثرشان فتوشاپ نیست بلکه سروصدا کردن درباره فتوشاپه! و بیشترشان هرگز در شرکتی یا موسسه‌ای کار نکرده‌اند و با مشتری طرف نبوده و به صاحب‌کار جواب پس نداده‌اند.

اما خود فتوشاپ هنوز وجود داره و تعلیم درست و دقیق آن هم کاملا به درد می‌خوره و کرک‌شده‌اش را هم به احتمال زیاد تا مدت‌ها در آینده میشه پیدا کرد و کارهایی که با آن انجام می‌دهی هم چیزهای بخصوص و محدود و مشخصیه که اگر خوب آن را بلد باشی کسب و کارت، رو به راه خواهد بود و تا در ایران باشی کسی انتظار مهارت‌های کار با هوش مصنوعی را ازت نداره.

خوش باشی!